úterý 8. ledna 2013


Část druhá

Po prvních Vánocích jsem měla chvilku pohov a 27.12. už mě odvážely moje nové sousedky (moc fajn holky) do své vesničky Toloshi, která je na půli cesty do Vardzie. Strávila jsem s nima jen den a kousek, protože 28.12. jsem musela být zpátky v organizaci … no přece nenecháme děti bez Santy Klause a Vánoční písničky a nevím už po kolikáté navštívila naši organizaci televize, takže jsem tu fakt slavná :D. Nikdy to nevím dopředu, tak ne vždy vypadám úplně k světu jak by se na člověka v televizi slušelo, takže jim tu zas tak velkou slávu neudělám :D. Ale vždycky když zaslechnu Čechetydan nebo něco jako Evropa, vím že se mluví o mě :D. Na vesnici to bylo úžasné a Vánoční besídka se taky povedla tak už nezbývalo než se připravit na Nový rok J.

Tak to je Toloshi (100 lidiček) :-)

A holky s jejich rodinou ;-)
            Na Nový rok mě k sobě pozvaly čtyři rodiny, tak jsem měla nejprve dilema, kterouže si to vybrat. Gruzínská tradice to vyřešila za mě. Tady je totiž zvykem chodit po návštěvách od 1.1 až do 14.1 – kdy je starý nový rok podle ortodoxního (juliánského) kalendáře, nicméně většina návštěv probíhá v první půli tzn. do 7.1/8.1, protože 8.1 už se začíná zase pracovat. Je to velká sláva. V každé rodině je připraven velký stůl se spoustou jídla. Tradicí je také zabít prase nebo selátko (mimochodem tati s tou cenou jsem se teda hodně sekla – sele stojí 100 lari a ne 16 … cena za kilo vepřového je od 14 do 16 lar, takže těch 100 odpovídá J). V každé rodině jsem našla výrobky z prasete – tlačenku (chladělnik, nebo nějak tak to nazývají), šašliky (mase připravené na ohni nebo v troubě), kousky masa různě zpracované; Sacili – což jsou kusy kuřete (tady spíš slepice) v žluté husté omáčce … je to chutné, pokud si zrovna nevytáhnete jenom kosti, protože se opravdu dává celá slepice, rozdělená na malé kousky, ale není to jako když si doma naporcujete kuře; Gozinary – velmi tradiční novoroční pokrm … med a ořechy připravované na ohni a poté rozválené na tenkou vrstvu (no vypadá to jako müsli tyčinka J); něco jako naše palačinky (název si nepamatuju), ale hoodně tenké a menší - náplň tvoří maso, rýže a bylinky smotané do malých ruliček; zelenina; ovoce; cukroví; chléb; sýr; salámy; ryba; xačapuri; lobiani; a v neposlední řadě víno. Víno a tosty (přípitky) nesmí chybět a v podstatě udávají tón večera (respektive tamadán – člověk, který pronáší přípitky a každý k nim může něco přidat). Bylo mi vysvětleno, že to je příležitost říct to na co není v běžné komunikaci čas nebo prostor. Způsob jak projevit svou úctu k lidem, říct hezká slova od srdce, která prostupují atmosférou večera. Zrovna včera jsem se vrátila z jednoho takového moc příjemného večera (na oslavu Vánoc 7.1) u mé gruzínské rodiny, prostoupeného tosty, které opravdu měnily atmosféru a sbližovaly nás.

Ponožky dáreček od holek a supra a vánoční stromeček mé gruzínské rodinky :-) 

Nový rok u Irmy s její rodinkou :-)
            A tím se dostávám k ústřednímu tématu: ortodoxní Vánoce. Možná pro Vás bude překvapením, tak jako to bylo i pro mne, že ortodoxní věřící mají 40 dní před Vánocemi půst, aby se dobře připravily na tento velký svátek a prožili očištění. Půst však není takový jak jsme zvyklí my v katolické církvi, je daleko přísnější a opravdoví věřící ho dodržují také každou středu a pátek v průběhu celého roku. Jedná se o to, že nemohou požívat nic spojeného se zvířaty – vajíčka, mléko, jogurty, smetanu, zmrzlinu, med, maso, atd. ani pít alkohol. Takže to znamená, že mohou jíst jen ovoce, zeleninu, luštěniny a chléb. Tento půst je ukončen večeří 7.1. a to z toho důvodu, aby se věřícím neudělalo nevolno když se o půlnoci vydají na mši do kostela, která trvá 6 hodin! Jsou to speciální obřady, kterých se účastní opravdu neuvěřitelné množství lidí, takže se klidně může stát, že pokud přijdete přesně o půlnoci tak jako já vůbec se nedostanete do kostela. Což znamená, že nebudu dobrým reporterem, řeknu Vám jenom co jsem viděla a slyšela během hodiny co jsem stála venku. Když jsem přišla, tradičně téměř všichni měli zapálenou svíčku, je to jejich způsob modlitby, a jen jsem tušila, že se něco odehrává ve vnitř kostela, dveře byly na půl otevřeny. Tak po patnácti minutách jsem uslyšela zpěv žen, který byl krásný a doplňoval Vánoční atmosféru a padající sníh a pomáhal mi se aspoň trošku ponořit do modlitby, která byla rušená lidmi, kteří pořád vcházeli a vycházeli do kostela, zvonil jim telefon…tak jak je to v Gruzii běžné, netýká se to jen ortodoxní církve v katolické je to to samé v bledě růžovém. Poté jsem uviděla hlavního kněze, nevím jak se mu říká s bílou blýskavou čepicí, který četl z písma (samozřejmě otočen zády k lidu) tuším evangelium, ale nevím to na 100 %, protože všecko bylo v gruzínštině a nebylo moc dobře slyšet. Po hodině jsem se vypravila zasněženou ulicí domů s dobrou náladou a jak jsem tak brouzdala ulicí, zastavilo mě policejní auto: Gabar džovat…gabar džobat a pan policajt mi něco začal povídat v gruzínštině, tak jsem ho u první věty zastavila mluvíte anglicky nebo rusky? Začali jsme si povídat v ruštině a chtěl se jen zeptat kam kráčím, jestli nepotřebuju pomoct…tak jsem řekla že jdu domů, je to jen kousek, všecko je ok. Rozjel se dál a pak si to rozmyslel, zacouval ke mně a zeptal se jestli nechci svést. Kráčet zasněženou ulicí (ten den napadl po dlouhé době sníh) byla výzva a užívala jsem si to, ale projížďka poprvé v životě v policejním autě hmm J, tak jsem řekla proč ne. Chvilku jsme si povídali o věcech co všechny v Gruzii zajímají … odkud jsem, co tu dělám, jak dlouho tu budu, jestli se mi tu líbí, jestli už znám město, atd. Zavezl k mě jezeru (romantické místo), ukázal mi počítač v autě a pak mě hodil domů, samozřejmě se mě zeptal na telefonní číslo :D, ale fakt si ho nelatuji a je to tak lepší a myslím, že dneska jsem ho potkala na ulici, ale nejsem se úplně jistá. Koneckonců, stává se že mě někdo zastaví jen tak aniž by mě před tím znal a já si fakt nepamatuju s kým vším už jsem si povídala a s kým ne. Tak takové byly mé druhé Vánoce J.
Kostelík, kde jsem byla na mši :-)


            Ještě jednou Vám přeji mnoho úspěchů, Božího požehnání, lásky, pohody a neuspěchanosti v tom Novém roce 2013 a přeji nám všem, abychom poznali na čem skutečně záleží ;-).

Žádné komentáře:

Okomentovat